CARA
PENGKEBUMIAN ORANG KRISTIAN.
PENGENALAN:
Agama
Kristian merupakan salah satu agama yang mempunyai ramai penganutnya di seluruh
dunia. Kristian adalah sebuah agama monotheis yang berdasarkan kehidupan dan
ajaran-ajaran Jesus dari Nazaret sebagaimana ditunjukkan dalam karya-karya para
pengikutnya dalam Perjanjian Baru. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab
dalam Alkitab Ibrani dengan agama Yahudi dan sebab itu agama ini juga digelar
sebuah agama usulan Abraham.
Pelbagai tradisi agamawi, kepercayaan dan cara
sembahyang yang memegang pada adat resam yang tertentu wujud dalam Kristianiti.
Agama Kristian selalunya
dipaparkan sebagai tiga aliran utama iaitu Katolik Roma, Ortodoks dan
Protestan. Untuk cara pengebumian yang akan dihuraikan di bawah adalah
berdasarkan mazhab Protestan dan untuk lebih spesifik aliran Anglikan.
ISI:
Di rumah:-
Semasa hendak dikebumikan(si mati dibawa dari rumah ke
gereja atau tanah perkuburan):-
Sembahyang “perjalanan terakhir” akan dilakukan. Selepas disembahyangkan di rumah, kain putih bersulamkan bentuk salib yang berwarna hitam akan direntangkan di atas keranda, dan kain tersebut akan dipakukan terus ke kayu keranda. Keranda akan diangkat secara perlahan-lahan dan diusung keluar. Loceng besar gereja akan mula dibunyikan perlahan-lahan sebanyak 33 kali (selang 12 saat). Peti keranda tidak boleh mengenai apa-apa objek keras seperti daun pintu atau frame pintu dengan kakinya dihadapankan. Bekas kemenyan akan mendahului perarakan tersebut, diikuti kayu salib sebagai penanda kubur yang berukir nama, tarikh lahir dan tarikh kematian si mati, diikuti peti keranda si mati, kemudian waris terdekat, sanak saudara, sahabat handai serta kenalan atau orang ramai. Pada ketika ini, diharuskan untuk memakai pakaian serba gelap atau hitam sebagai tanda berkabung. Mengikut jarak perjalanan dan kawasan, keranda boleh diarak di atas troli khas, kereta kuda, kenderaan jenazah atau lori “flat-bed”, asalkan keranda tersebut boleh sampai di perkarangan gereja atau tanah perkuburan dalam selang masa loceng besar gereja dibunyikan sebanyak 33 kali tersebut.
Semasa hendak dikebumikan (di perkarangan gereja atau
tanah perkuburan):-
Sebaik sahaja keranda si mati tiba di perkarangan
gereja atau tanah perkuburan, loceng besar gereja akan dibunyikan sebanyak 12
kali ( tidak termasuk 33 kali semasa diarak dari rumah), dalam selang masa 3
saat. Si mati akan dibawa masuk ke gereja, sambil dibacakan doa oleh paderi
dengan suara segarau yang boleh. Keranda akan diletakkan di tempat khas di
hadapan tempat duduk biasa, betul-betul berhadapan dengan meja altar.
Sembahyang di dalam gereja akan diteruskan, dengan pembacaan riwayat si mati
akan dilakukan selepas pembacaan Injil oleh waris terdekat si mati seperti anak
atau saudara kandung. Pembacaan riwayat ini biasanya dilakukan oleh orang
lelaki. Selepas selesai sembahyang di gereja, paderi akan mengelilingi keranda
tersebut sebanyak tiga kali sambil membawa bekas kemenyan, dan dipercikkan
“holy water” yang biasanya dirujuk sebagai pembaptisan terakhir duniawi.
Semasa hendak dikebumikan (di kawasan perkuburan):-
Keranda si mati akan diusung keluar dari gereja,
dengan susunan seperti perarakan dari rumah si mati, dan dibawa ke kuburnya.
Dua batang kayu akan diletakkan merintangi lubang kubur yang berukuran
3’x7’x7’. Keranda akan dibawa dan diletakkan di atas kayu tersebut ( belum
dimasukkan ke dalam lubang kubur). Sembahyang di lubang kubur akan dilakukan,
dan segala perbezaan dunia dan akhirat akan dibacakan. Selepas pembacaan Injil
ke-2 selesai, keranda akan diangkat dengan tali, kayu perintang tadi di alihkan
dan dengan perlahan-lahan, keranda akan diturunkan atau dimasukkan ke dalam
lubung kubur. Doa sembahyang diteruskan, dan di bahagian pembacaan doa “ yang
dari tanah kembali kepada tanah, yang dari debu kembali kepada debu”, waris
terdekat, sanak saudara, kenalan dan orang ramai akan mengambil sedikit tanah
kubur dan dibuang ke dalam lubang kubur. Selepas doa sembahyang tersebut
selesai, paderi akan melakukan khutbah ringkas bagi memperingatkan semua yang
hadir bahawa setiap orang akan melalui proses yang sama, di masa akan datang. Kubur
akan dikambus selepas itu, dan semasa proses tersebut, paderi akan memercikkan
lubang kubur tersebut dengan “holy water”. Lilin akan di nyalakan dan didirikan
di sekeliling kubur, kalungan bunga akan diletakkan di bahagian kepala kubur,
disandarkan pada kayu salib.
Selepas
pengkebumian:-
Semua
yang mengikuti upacara pengkebumian tersebut diwajibkan untuk mencuci muka,
kaki dan tangan dengan air bunga yang disediakan di luar rumah si mati. Tempoh
berkabung wajib adalah selama tiga malam, malam ke-4 adalah malam mengemas dan
diikuti dengan malam peringatan hari ke-40, hari ke-100 dan ulangtahun pertama
kematian si mati.
Signifikasi
Sepanjang Upacara Pengkebumian:-
Ø Dalam keranda, si mati tidak diikat tangan ataupun
kaki. Tangan diletakkan di atas perut, dengan telapak tangan kanan di atas
tangan kiri. Si mati ditutup dengan kain putih, sehingga paras bahu. Keranda ditutup
tetapi tidak dipakukan (semasa masih di rumah) untuk membolehkan para hadirin
untuk melihat si mati semasa penghormatan terakhir.
Ø Penutup keranda hanya boleh dipakukan atau dikunci
oleh waris si mati. Peti keranda tidak boleh disentuh oleh sesiapa kecuali
waris dan sanak saudara si mati, sehingga upacara pengkebumian.
Ø Kedudukan peti keranda adalah di tengah-tengah rumah,
bahagian kaki si mati menghadap matahari terbit dan berdekatan dengan pintu
besar rumah untuk memudahkan proses pengusungan keluar.
Ø Semua hadirin tidak dibenarkan memakai topi semasa si
mati masih berada di dalam rumah dan semasa di perkarangan gereja atau tanah
perkuburan, kecuali orang yang bakal mengusung keranda.
Ø Peti keranda hanya boleh dipakukan atau dikunci dengan
paku, skru atau kunci yang diperbuat daripada besi sahaja.
Ø 12 kali (semasa di rumah) loceng dibunyikan adalah
untuk memberitahu penduduk setempat akan berlakunya kematian.
Ø 33 kali loceng besar gereja dibunyikan adalah untuk
mengiringi perarakan kematian. 33 kali ini bermaksud 33 tahun perjalanan
kehidupan Jesus Christ.
Ø 12 kali loceng besar dibunyikan (semasa dibawa masuk
ke gereja) adalah untuk menandakan umur Jesus Christ memulakan sebaran agama
Kristian kepada dunia pada umur 12
tahun.
Ø Hadirin semasa pengkebumian membuang tanah ke dalam
kubur adalah memberi erti kepada semua untuk menyedari bahawa semua yang hidup
akan kembali kepada asal mereka di datangkan.
Ø Tempoh berkabung 3 malam membawa erti semasa Jesus
Christ mati disalibkan, dia berada di dalam lubung kubur selama tiga malam
sebelum diangkat naik.
Ø Malam ke-4 (mengikut dominasi) adalah malam yang mana
Jesus Christ berjumpa dengan para pengikutnya sebelum naik ke syurga.
Ø Malam ke-40 adalah memperingati tempoh berpuasa Jesus
Christ sebelum dijatuhkan hukuman salib pada era Pontius Pilate. Hal ini
disamakan dengan si mati, yang sudah 40 malam pertamanya “berpuasa” di alam
kubur. 40 malam ini juga adalah tempoh di mana selepas kematian Jesus Christ,
Roh Kudus turun ke dunia untuk melindungi semua orang Kristian.
Ø Hari ke-100 dan ulangtahun pertama si mati adalah
tidak berkaitan dengan agama Kristian, ini hanya majlis yang di adakan oleh
keluarga si mati untuk menandakan bahawa mereka sudah boleh mengadaptasi
kehidupan harian seperti biasa tanpa si mati.
Ø Kedudukan kubur adalah menghadap matahari terbit. Ini
kerana dikatakan, kedatangan kali ke-2 Jesus Christ ke dunia pada akhir zaman
adalah dari Timur.
Ø Sejak dari zaman kelahiran Jesus Christ lagi, fungsi
kemenyan digunakan atau dibakar adalah bermaksud untuk menyampaikan doa atau
sembahyang ke syurga.
PENUTUP:
Walaupun agama Kristian
mempunyai mazhab atau aliran fikiran yang berlainan tetapi mereka masih
menggunakan satu kitab yang sama sebagai rujukan. Maka, ada sesetengah upacara
keagamaan yang sama antara mazhab lain. Agama Kristian juga mempunyai Tuhan
yang sama iaitu Jesus Christ walaupun aliran pemikiran mereka berlainan.
No comments:
Post a Comment